2020 Sep 19 امروز شنبه, ۲۹ سنبله سال ۱۳۹۹ مطابق به

login تماس با ما رساله های تحقیقی لینک های مفید برنامه های تلویزونی ماهنامه فقه اسلامی سوالات و جوابات دینی کتابهای دینی درباره ما صفحه نخست

عید سعید اضحی « عید قربان »

2016-09-03 19:28:40

به نمایندگی از انجمن دعوت اسلامی افغانان مقیم امریکا ( آمو ) انجمن نشرات فقه اسلامی و بورد سایت فرهنگ و ثقافت اسلامی عید سعید اضحی را به تمام هموطنان عزیز تبریک می گوئیم و خداوند سبحانه و تعالی به برکت این روزهای مبارک بالای امت اسلامی رحم نماید .
فرصت را غنیمت شمرده میخواهم نظریه فقهی جدید را در مورد حج تطوع یا نفل در این جا ذکر و با هموطنان عزیز شریک سازم .هر سال در همین وقت برادران و خواهران در مورد حج و رفتن به آن صحبت دارند و عدۀ با رفتن به حج در شرایط فعلی مخالفت دارند و باین عقیده اند که در بدل حج پول آن برای فقراء و مساکین داده شود .
حج رکن ثابت از ارکان اسلام است و مخالفت با حج مخالفت و الغای رکن مهم و اساسی از ارکان اسلام میباشد و منکر فرضیت حج از دائره اسلام خارج میشود. حج یکبار و با شرایط خاص بالای هر مسلمان فرض میباشد و مسلمانی که شرایط آنرا داشته باشد باید حج نماید . مشکل در حج فرض نیست و ما حق نداریم مسلمان را از حج فرض منع نمائیم اما مشکل در حج « تطوع » یعنی نفل است و اکثر مسلمانان بین حج فرض و تطوع فرق نمی کنند. در موضوع حج تطوع علامه دکتور یوسف القرضاوی نظریه مهم فقهی را می آورد که نتیجۀ آن به مصلحت امت اسلام و بهبود اوضاع اجتماعی و اقتصادی امت میباشد . دکتور یوسف القرضاوی می نویسد :

پیشنهاد تأسیس صندوق حج تطوع
هر عالم که اولویات اسلام را میداند آنچه در اول است آنرا در اول و آنچه در آخر باشد آنرا در جایش می گذارد و موضوعات را بیک سویه و درجه قرار نمی دهد . من سالها قبل « فقه اولویات » را معرفی کردم . بر ما واجب است تا بدانیم که اسلام مکلفیت ها را که واجب ساخته بیک درجه قرار نداده است و هر عمل مراتب خود را دارد. رسول اکرم صلی الله علیه وسلم در حدیث مبارک فرموده اند: « الإیمان بضع و سبعون شعبة ، اعلاها : لا إله إلا الله و أدناها إماطة الأذی عن الطریق » ایمان هفتاد و چند شعبه است : اول آن کلمۀ لا إله إلا الله و آخر آن برچیدن چیزی که سبب اذیت مردم شود از طریق و راه . از حدیث مبارک می آموزیم که در تمام امور اعلی و اوسط و ادنی است و تمام امور و اشیاء با هم مساوی نمی باشند و مسلمانان باید فقه را خوب درک کنند .

علماء می گویند : خداوند نفل را قبول نمی کند تا انسان فرض را بجا نه یآورد. ما احتیاج داریم که این نوع فقه را بدانیم . حضرت عبدالله بن مسعود رضی الله عنه که امام الغزالی در کتاب خود بنام « الإحیاء » از او نقل میکند می فرماید : « در آخر زمان رفتن به حج بدون سبب زیاد می شود ، سفر آسان و اقتصاد خوب می شود یعنی پول زیاد می شود و مردم به حج می روند در حالیکه همسایه اش محتاج میباشد».

رسول اکرم صلی الله علیه وسلم می فرمایند :« لیس منا » و در روایت دیگر « لیس بمؤمن من بات شعبان و جاره إلی جنبه جائع » از ما نیست و درروایت دیگر مؤمن نیست کسیکه سیر بخوابد و همسایه اش گرسنه باشد. پس چطور ممکن است انسان برای حج رود و همسایه اش در فقر و احتیاج و مشکلات باشد.

اگر مسلمانان فقه را بدانند و علم به مقاصد شریعت داشته باشند و بدانند که سیرکردن گرسنه و علاج مریض و پناه دادن بی خانه و سر پرستی یتیم و کمک بیوه زنان و بناء مدارس و شفاخانه و نأسیس انجمن های خیریه نزد خداوند بهتر و با فضیلت تر است از عمره و حج تطوع و نفل . مشکلات مسلمانان در فهم فقه اولویات است.
سالانه ملیون ها دالر را مسلمانان در اداء حج تطوع و عمره به مصرف می رسانند و اگر این مبالغ در یک صندوق جمع شود مشکلات مسلمانان حل می گردد و ثواب این کار زیادتر از حج تطوع است .

نوت : ما افغانها در خارج و داخل افغانستان میتوانیم صندوق حج تطوع را تأسیس نمائیم و از آن در رفع مشکلات مردم استفاده نمائیم . سایت فرهنگ و ثقافت اسلامی در تأسیس صندوق حج تطوع حاضر است هموطنان عزیز را کمک کند و انتظار نظریات شما را داریم .


برگشت به صفحه نخست