صحت احادیث که در فضیلت ماه رجب ذکر شده
2017-03-31 17:44:48
در ماه رجب خطباء و واعظین در مجلس و مساجد احادیث را ذکر میکنند که در مورد فضیلت ماه رجب است . عدۀ از هموطنان عزیز در مورد این احادیث و اقوال میخواهند معلومات دقیق و صحیح داشته باشند . در این قسمت نوشته علامه دکتور یوسف القرضاوی را بخدمت هموطنان عزیز ترجمه و نشر می نمائیم و امید است مورد استفاده همه خصوصا آنانکه در ساحۀ تحقیقات اسلامی کار میکنند قرار گیرد .
الحمد لله رب العالمین و الصلاة و السلام علی رسول الله و آله و صحبه ، و من اتبعه إلی یوم الدین و بعد :
در مورد ماه رجب آنچه روایت شده صحت ندارد و فقط در قرآن کریم رجب ضمن ماه های حرام ذکر شده است و ماه های حرام عبارتند از : « ذوالقعدة ، ذوالحجة ، محرم و رجب » این ماه همه با فضیلت اند .
حتی یک حدیث هم که فضیلت ماه رجب را به اثبات برساند ذکر نشده است و فقط یک حدیث است که رسول اکرم صلی الله علیه وسلم در ماه شعبان نسبت به هر ماه دیگر بیشتر روزه میگرفتند و زمانیکه در مورد روزه گرفتن شان در ماه شعبان سؤال شد فرمودند : این ماه بین رجب و رمضان قرار دارد که مردم از آن غافل اند .
از این حدیث دانسته میشود که رجب با فضیلت است . اما حدیث که : « رجب شهر الله ، و شعبان شهری ، و رمضان شهر أمتی » رحب ماه خداوند و شعبان ماه من و رمضان ماه امتم است ، حدیث منکر و ضعیف است و علماء می گویند که حدیث موضوعی و کذب است و از ناحیه علمی و دینی هیچ قیمت ندارد .
اما احادیث که در فضیلت ماه رجب روایت شده مثلا اگر انسان این قدر نماز بخواند و یا باین اندازه توبه و استفغار کند همه مبالغه آمیز است و همه روایات غیر صحیح و کذب و از علامات کذب است .
علماء می گویند که وعده به ثواب عظیم در یک عمل عادی و وعید به عذاب شدید بیک گناه کوچک دلالت برین دارد که حدیث دروغ و کذب است . مثلا می گویند که رسول اکرم صلی الله علیه وسلم فرمودند : یک لقمه نان در بطن گرسنه بهتر از بنا هزار مسجد است ، این حدیث کذب است زیرا ممکن نیست و هم معقول نمی باشد که یک لقمه نان در بطن یک گرسنه ثواب آن بزرگتر از تعمیر هزار مسجد باشد.
احادیث که در فضیلت ماه رجب ذکر میشود ، علماء باید احادیث موضوعی و غیر صحیح را توضیح نمایند و مردم را در گرفتن آن متوجه سازند . روایت است که اگر کسی به حدیث کذب سخن می زند کذاب میباشد . احادیث را باید از مراجع صحیح و کتب معتبر حدیث گرفت و کتب احادیث صحیح و با اعتماد زیاد است و همچنان کتب احادیث ضعیف و موضوعی نیز موجود میباشد .
از جملۀ این کتب می توانیم از کتاب « المقاصد الحسنة » از السخاوی ، و « تمیز الطیب من الخبیث لما یدور علی ألسنة الناس من الحدیث » از ابن الدیبع ، و « کشف الخفاء و الإلباس فیما اشتهر من الأحادیث علی آلسنة الناس » از العجلونی نام برد .
خطباء باید احادیث موضوعی و کذب را ذکر نکنند و احادیث صحیح را که در کتب احادیث معتمد است روایت نمایند و آفات بزرگ در ثقافت اسلامی ما همین احادیث غیر صحیح و کذب و موضوعی است و لازم است تا فرهنگ اسلامی را از این آفات پاک نمائیم .
یوسف القرضاوی |